شیلنگ ها

اتصالات هیدرولیکی و انواع آن

اتصالات هیدرولیکی در اندازه های مختلف

یکی از سیستم‌های پرکاربرد در صنعت، سیستم‌های هیدرولیکی است که در موارد زیادی استفاده می شوند. در صنعت نفت و گاز، کشاورزی، ساخت و ساز، استخراج از معدن و لوله کشی، از سیستم‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود. برای لوله کشی و انتقال مواد از طریق لوله، باید از اتصالات هیدرولیکی برای لوله کشی در سیستم استفاده کرد.

در این نوشته می خواهیم شما را با اتصالات هیدرولیکی و انواع آنها آشنا کنیم و از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

اتصالات هیدرولیکی چیست؟

منظور از اتصالات هیدرولیکی، وسایل و ابزارهایی است که برای اتصال شیلنگ هیدرولیکی به لوله‌ها و سیلندرهای هیدرولیکی استفاده می‌شود.

با استفاده از اتصالات هیدرولیکی می‌توان مایعات را در لوله به جریان درآورد و حتی در بعضی از مسیرها مایعات و هوا را تغییر جهت داد و به مسیر درست هدایت کرد. هدف از متصل کردن اتصالات هیدرولیکی، جلوگیری از نشت مایعات و هوا در سیستم است و به همین دلیل است که برای آب‌بندی روغن هیدرولیک یا سیال داخل سیستم استفاده می‌شود.

معرفی چند مورد از اتصالات هیدرولیکی مهم و پرکاربرد

اتصالات هیدرولیکی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می شوند که این موضوع به کاربرد آنها در صنعت بستگی دارد. از جمله مهم‌ترین انواع اتصالات هیدرولیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرشلنگی

سرشلنگی برای اتصال شیلنگ‌های مختلف در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی برای جریان داشتن مایعات و گاز کاربرد دارد. سرشلنگی‌ها از نظر اندازه بسیار کوچک هستند؛ اما کاربرد زیادی در سیستم‌ها دارند. سرشلنگی در سیستم‌های هیدرولیکی باعث تغییر مسیر سیال می‌شود و به همین دلیل بسیار مهم هستند.

سری ثابت رو دنده، سری ثابت تو دنده، بیلی و کاتری از جمله اجزای سر شلنگی است. زانوی سرشلنگی می‌تواند صاف یا 90 درجه باشد.

پوسته شیلنگ

پوسته شیلنگ هیدرولیکی، نوعی اتصال است. این اتصال که از جنس روی، استیل یا فولاد کربنی ساخته می‌شود و برای ایجاد امنیت بالاتر در شیلنگ‌های هیدرولیکی به کار می‌رود.

پوسته شیلنگ می‌تواند از نشتی در اطراف بست و اتصالات جلوگیری کند.

برای قرار دادن این پوسته باید از روش پرس کردن استفاده کرد.

مغزی

مغزی به دو صورت ثابت و متغیر وجود دارد و برای متصل کردن مرکز اتصالات استفاده می‌شود.

مهره دنباله

یکی از انواع اتصالات هیدرولیکی، مهره دنباله است که از جنس فولاد ساخته می‌شود و برای تغییر جهت لوله‌ها در سیستم هیدرولیکی به کار می‌رود.

با استفاده از مهره دنباله، هزینه‌های لوله کشی به میزان زیادی کمتر می‌شود؛ زیرا این ابزار می‌تواند در گوشه‌های سیستم، به راحتی جهت لوله‌ها را تغییر دهد.

به دلیل کاربرد مهره‌های دنباله در کناره‌های سیستم، اکثر مهره‎های دنباله زاویه‌های تند 45 درجه و 90 درجه را دارند؛ البته گاهی اوقات هم می‌توانید مهره‌های دنباله صاف را در سیستم خود نصب کنید.

در سیستم‌های مختلف، با توجه به نوع اتصال، از تجهیزات مخصوصی برای وصل کردن لوله‌ها و شیلنگ و تیوب استفاده می‌شود.

انواع اتصالات هیدرولیکی

در صنعت، به چند مدل می‌توان از اتصالات هیدرولیکی استفاده کرد. اتصالات آلمانی، اتصالات انگلیسی، اتصالات پرچی یا آمریکایی، اتصالات پرسی یا ثابت و اتصالات جداشونده از جمله انواع اتصالات هیدرولیکی هستند :

اتصال ثابت یا پرسی

در اتصال ثابت یا پرسی، قسمت‌های مختلف سیستم با فشار و پرس شدن محکم می‌شود. در اتصال پرسی، دیواره شیلنگ بین حلقه‌های داخلی و خارجی سیستم قرار می‌گیرد و به روش پرس کردن و فشار محکم می‌شود. همچنین شلنگ به روش پرس کردن به سر توپی متصل خواهد شد.

اتصالات جداشونده

در اتصالات جدا شونده، در هر قسمت از کار، از تجهیزاتی استفاده می‌شود که قابلیت چرخش و تعویض را داشته باشند. با توجه به کاربرد سیستم می‌توان از اتصالات جدا شونده یا اتصالات ثابت در سیستم استفاده کرد.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.
امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

منابع : منبع 1 ، منبع 2 ، منبع 3 ، منبع 4 و منبع 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *