شیلنگ ها

شیلنگ پنوماتیک چیست؟

شیلنگ پنوماتیک چیست؟ تصویری از شیلنگ های متصل شده

یکی از پرکاربردترین ابزارها در سیستم‌های کشاورزی، صنعتی، پزشکی، دارویی و ساختمانی، شیلنگ پنوماتیک است که مسیر عبور هوا را در سیستم‌های پنوماتیک فراهم می‌کند. این مدل شیلنگ‌ها از ترکیب پلاستیک و لاستیک ساخته می‌شود. و به همین دلیل است که کشش بسیار خوبی دارد و در برابر ساییدگی و پارگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در این نوشته با شیلنگ پنوماتیک و کاربرد آن آشنا خواهید شد و از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

شیلنگ پنوماتیک چیست؟

شیلنگ پنوماتیک، نوعی شیلنگ است که انتقال هوای فشرده را انجام می‌دهد و هوای داخل سیستم را به شیرها و محرک‌های سیستم پنوماتیک منتقل می‌کند. شیلنگ‌های پنوماتیک انواع مختلفی دارند که به مواد اولیه به کار رفته در ساخت آنها بستگی دارد. شیلنگ پلی اورتان و شیلنگ پلی اتیلن از جمله رایج‌ترین شیلنگ‌های پنوماتیک هستند که کاربردهای خاص خودشان را دارند.

شیلنگ پنوماتیک با سایزها و ضخامت های متنوع تولید می‌شود و به همین دلیل می تواند در سیستم‌های مختلف پنوماتیک برای انتقال هوا و هوای فشرده به همراه مواد دیگر مانند روغن، سوخت و مواد شیمیایی استفاده شود. شیلنگ‌های پنوماتیک معمولا به صورتی هستند که لایه داخلی آنها در برابر روغن‌ها و مواد شیمیایی مقاوم است و لایه بیرونی آنها در برابر ساییدگی و خم شدگی مقاومت نشان می‌دهد.

انواع شیلنگ‌های پنوماتیک

شیلنگ‌های پلی اورتان

شیلنگ های رنگی پلی اورتان

شیلنگ پلی اورتان که در صنعت با نام شیلنگ PU و PUR بسیار محکم و انعطاف‌پذیر است. این نوع شیلنگ‌های پنوماتیک، در برابر ساییدگی بسیار مقاوم است و به همین دلیل است که طول عمر بالایی دارد. در صورت انقباض هوای فشرده داخل این شیلنگ‌ها، مطمئن باشید که اتفاقی برای سیستم نمی افتد؛ زیرا شیلنگ پلی اورتان در برابر انقباض نیز مقاوم است. با استفاده از شیلنگ‌های پلی اورتان، می توان انواع روغن ها، مواد شیمیایی و سوخت‌ها را در سیستم منتقل کرد.

شیلنگ‌های پلی اتیلن

یک بسته شیلنگ مشکی پلی اتیلن

شیلنگ‌های پلی اتیلن در سیستم پنوماتیک سبک و انعطاف‌پذیر است و برای سیستم‌های کم فشار، بسیار کاربردی است. همچنین شیلنگ‌های پلی اتیلن مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهد.

شیلنگ های پلی آمید

پنج حلقه شیلنگ رنگی پلی آمید

شیلنگ‌های پلی آمید یا نایلونی یا PA، در برابر هوا با فشار قوی بسیار مقاوم است و استحکام بالایی دارد. همچنین این مدل شیلنگ‌ها بسیار سبک هستند و به همین دلیل است که در سیستم‌های پرفشار کاربرد زیادی دارند. همچنین این شیلنگ‌ها، رطوبت بسیار کمی را جذب می‌کنند.

شیلنگ‌های پلی پروپیلن

یکی دیگر از انواع شیلنگ‌های پنوماتیک، شیلنگ پلی پروپیلن یا PP است که به دلیل استفاده از پلی پروپیلن در ساخت آن، بسیار محکم است. همچنین این شیلنگ‌ها بسیار سبک بوده و در برابر حرارت بسیار مقاوم است.

شیلنگ‌های پی وی سی

در سیستم‌های دارویی و پزشکی از شیلنگ‌های پی وی سی یا PVC، زیاد استفاده می‌شود؛ زیرا این شیلنگ‌ها می‌توانند دائماً استریل شوند و هرگونه مواد شیمیایی از روی آنها کاملا پاک شود. این شیلنگ‌ها سبک و انعطاف‌پذیر نیز هستند و این موضوع از دیگر مزایای آنها محسوب می‌شود.

در این نوشته با شیلنگ‌های پنوماتیک و انواع آنها آشنا شدید و دانستید که هرکدام از انواع شیلنگ پنوماتیک برای چه کاربردی استفاده می‌شود. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم. شما می‌توانید هر سوالی که درباره شیلنگ‌های هیدرولیکی و پنوماتیک دارید را از کارشناسان ما بپرسید.

منابع : منبع 1 ، منبع 2 ، منبع 3 و منبع 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *