شیلنگ ها

شیلنگ‌های پلی آمید و انواع آن

شیلنگ‌های پلی آمید، یکی از انواع شیلنگ‌های پنوماتیک پرکاربرد است که از پلیمر مصنوعی نایلونی یا پلی آمید ساخته می‌شود.

این نوع شیلنگ ها به شیلنگ‌های ناجین یا شیلنگ‌های خشک نیز معروف هستند و برای انتقال انواع مایعات و گازهای صنعتی به کار می‌روند.

شیلنگ‌های پلی آمید انواع مختلفی دارند که در این نوشته با آنها آشنا خواهید شد.

از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

شیلنگ پلی آمید چیست؟

شیلنگ‌های پلی آمید، یکی از انواع شیلنگ‌های پنوماتیکی است که برای انتقال هوا و مایعات مختلف مانند آب و روغن و سوخت استفاده می‌شود. این شیلنگ ها حتی در سیستم ترمز ماشین نیز به کار می‌روند.

شیلنگ‌های پلی آمید انعطاف خوبی دارند و در اثر برخورد با حلال‌ها و مواد نفتی دچار خوردگی نمی‌شوند. شیلنگ‌های پلی آمید از شیلنگ‌های پلی اورتان سفت‌تر هستند و به همین دلیل است که به شیلنگ پنوماتیک خشک نیز معروف شده‌اند. اگر جایی اسم شیلنگ مه پاش به گوشتان خورد، باید بدانید که منظور همین شیلنگ‌های پلی آمید پنوماتیکی است که در سیستم‌های مه پاش نیز به کار می‌روند و به همین دلیل است که به این نام معروف شده‌اند. دمای تحمل شیلنگ پلی آمید-20 تا +80 درجه سانتیگراد است.

انواع شیلنگ‌های پلی آمید

PA6، PA11، PA12 و PA10 از جمله انواع شیلنگ‌های پنوماتیک پلی آمید هستند که هرکدام کاربرد خاص خودشان را دارند.

برای آشنایی بهتر از پرکاربردترین شیلنگ پنوماتیک شروع می‌کنیم.

PA6 یکی از پرکاربردترین پلی آمید در تمام دنیا است که می‌تواند دماهای بالا سانتیگراد را تحمل کند. شیلنگ PA6 از این پلی آمید ساخته می‌شود و به نام شیلنگ نایلون 6 و پلی کاپرولاکتام نیز معروف است. این شیلنگ‌های پنوماتیک، نیمه شفاف است و انعطاف‌پذیری و مقاومت خوبی نیز دارد.

شیلنگ پلی آمید PA11 و PA12 انعطاف‌پذیری خوبی دارند و در مدت زمان طولانی، کارآیی خود را حفظ می‌کنند. این نوع شیلنگ‌های پلی آمیدی، مقاومت حرارتی بالایی ندارند و به همین دلیل است که برای انتقال مایعات با دمای بالایی به کار نمی‌رود. شیلنگ‌های PA11 و PA12 بسیار مطمئن هستند و از جمله ایمن‌ترین تجهیزات پنوماتیکی هستند.

شیلنگ PA10 یکی دیگر از انواع شیلنگ‌های پلی آمید است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در سیستم‌های کم فشار به کار می‌رود.

مزیت استفاده از شیلنگ‌های پلی آمید

شیلنگ‌های پلی آمید می‌توانند در برابر هوا با فشار قوی از خود مقاومت بالایی نشان دهند و همچنین دماهای بالا را نیز تحمل می‌کنند. یکی از بهترین مزایای این شیلنگ است که با مواد شیمیایی مختلف واکنش نمی‌دهد و به همین است که برای انتقال انواع مایعات و مواد شیمیایی به کار می‌رود.

در این نوشته با شیلنگ‌های پلی آمید و انواع آن آشنا شدید. همچنین دانستید که کاربرد این شیلنگ‌ها در صنعت چیست و برای انتقال چه موادی به کار می‌روند. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

منابع : منبع 1 ، منبع 2 ، منبع 3 و منبع 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *